Quiet [Oneshot]


            Seorang budak lelaki sedang berjalan memasuki kawasan sekolah. Dia ialah Kazunari Ninomiya, pelajar tingkatan 6 di Jung Sang High School. Walaupun nampak cool dan pendiam, tapi Nino agak kelakar orangnya.

           “Nino-kun,” panggil seorang perempuan dari belakang.

Nino menoleh dan mendapati seorang perempuan berambut paras bahu sedang berlari anak mendekatinya.

            “Ohaiyo gozaimasu Shida,” ucap Nino lalu terus berjalan.

            “Ohaiyo,” balas Shida lalu jalan beriringan dengan Nino.

Shida Mirai ialah teman wanita Nino sejak dua tahun lalu. Hampir semua pelajar setingkatannya tahu yang mereka berdua bercinta. Tapi mereka tak lah sweet macam pasangan lain. Mereka hanya biasa-biasa je dan lebih menumpukan perhatian terhadap pelajaran.

Mereka bersama-sama berjalan menuju ke kelas. Sampai di satu selekoh, mereka terpaksa berpisah kerana kelas mereka berada di bangunan yang lain-lain.

            Apabila masuk kelas, Nino perasan yang ada budak baru dalam kelasnya. Seorang pelajar perempuan yang berambut panjang hitam berkilat. Rambut hadapannya dipotong style ‘bang’ sehingga hampir menutup matanya. Tapi, tiada siapa yang mengendahkan pelajar perempuan itu. Lagipun pelajar baru itu pun hanya mendiamkan diri dan termenung memandang terus ke depan. Nino pun buat tak tahulah dengan pelajar perempuan itu.

Tamat waktu persekolahan
            Nino adalah pelajar terakhir yang akan pulang ke rumah kerana dia merupakan ketua kelas dan menjadi tanggungjawab kepadanya untuk memastikan semua rakan sekelasnya pulang dahulu. Nino sedang mengemas-ngemas bukunya bersedia untuk pulang. Sesekali dia menoleh ke arah pelajar baru itu. Pelajar itu masih mendiamkan diri – duduk tegak, dan termenung ke hadapan.

            “Awak tak balik lagi ke?” Tanya Nino ramah.

Pelajar itu masih mendiamkan diri tapi kali ini anak matanya memandang Nino dengan pandangan yang redup. Kemudian dia menggeleng. Nino hanya mengangguk dan menyambung mengemas begnya. Kemudian, dia bangun dan mendekati pelajar itu.

            “Boleh saya tau nama awak? Awak pelajar baru kan?” Tanya Nino ramah.

Pelajar itu hanya mendiamkan diri lalu memandang ke arah Nino yang berada di hadapannya.

            “Yoru,” balas perempuan itu sepatah.

            “Yoru?” Hati Nino terdetik. Dia seperti pernah dengar nama itu sebelum ini. “Er.. Nama penuh?”

Yoru tidak menjawab soalan Nino lalu mengambil begnya dan keluar dari kelas meninggalkan Nino. Nino hanya menggeleng kemudian memerhati setiap inci kelasnya. Sudah kemas dan semua pelajar sudah pulang. Tiba masanya untuk Nino pulang juga. Dia melangkah menuju ke pintu kelas lalu menutupnya.

            “Nino-kun. Kenapa lambat?” Tanya Shida.

            “Eh, Shida. Kenapa tak balik lagi ni?”

            “Saya tunggu awaklah.”

Nino mengeluh. “Kan saya dah cakap, jangan tunggu saya. Awak balik je dulu,”

Shida hanya tersenyum dan menggeleng. “Eh, by the way, awak bercakap dengan siapa tadi? Saya dengar suara awak bercakap dengan seseorang tadi,” kata Shida sambil memanjangkan lehernya.

            “Oh. Ada budak baru dalam kelas saya, jadi saya tanyalah nama dia. Sekarang dia dah balik. Baru kejap tadi dia keluar,”

            “Baru kejap tadi? Saya tak Nampak sesiapa pun yang keluar dari kelas ni?” kata Shida sambil memuncungkan bibirnya.

            “Eh, tak mungkinlah. Dia baru je keluar. Tak sampai 30 saat lepas tu saya pun keluar dan jumpa awak. Awak tak Nampak ke?” Tanya Nino.

Shida hanya menggeleng sambil memuncungkan bibirnya. Nino termenung seketika.

            “Hmm.. tak apalah. Mungkin awak tak perasan. Dah jom balik, hari dah nak gelap,” ucap Nino sambil berjalan mendahului Shida.

Shida mengekori Nino dan apabila sampai di sisi Nino, dia pun merangkul lengan kanan Nino.

Dari satu sudut..
Yoru hanya memerhati langkah Nino dan Shida meninggalkan kaki lima bangunan 3 tingkat itu. Dia berselindung di sebalik dinding yang merupakan titik buta dari kelas Nino. Wajahnya yang pucat itu tidak menunjukkan sebarang reaksi. Hanya termenung memandang mereka berdua sehingga kelibat mereka menghilangkan diri.

****

Nino sedang menonton televisyen apabila telefonnya berdering. Nombor yang tidak dikenali memanggilnya.

            “Moshi moshi,”

Talian disebelah sana diam. Hanya terdengar bunyi desiran angin sahaja.

            “Hello,” panggil Nino lagi. Kali ini lebih kuat.

            “Kazunari Ninomiya,” sapa suara dari talian sebelah sana. Suara seorang perempuan.

            “Ya. Siapa di sana?”

            “Yu.”

            “Yu?”

Talian disebelah sana hanya diam dan hanya kedengaran desiran nafas yang halus. Tiba-tiba talian termati. Nino terus memanggil-manggil tetapi bunyi nada telefon sudah berbunyi panjang tanda talian disebelah sana dimatikan. Tiba-tiba, angin kuat menyerbu masuk ke dalam bilik Nino. Nino pantas menuju ke tingkap dan menutupnya dengan rapat.

            “Bila masa aku bukak tingkap?” Soal Nino sendirian.

            “Nanti dulu!” Nino berpatah balik ke tingkap biliknya lalu membukanya semula.

Nino terus menjenguk ke luar rumah namun tidak Nampak sesiapa pun. “Peliknya… bayangan aku je kot…” kata Nino perlahan. Ya. Memang, tadi semasa dia hendak menutup tingkap biliknya, dia ternampak kelibat seorang perempuan yang berdiri tegak di tembok rumahnya. Perempuan itu seperti memegang sesuatu yang dilekapkan di telinganya. Setelah memastikan tiada apa yang mencurigakan, Nino kembali ke katil lalu merebahkan badannya.

********

            “Nino-kun.. Kenapa senyap je harini?” Sapa Shida.

            “Tak ada apa…” balas Nino lalu terus meninggalkan Shida di belakang.

Shida yang tidak tahu apa-apa hanya memerhati langkah Nino meninggalkannya. Nino semakin hari semakin pelik. Dengannya pun Nino kurang bercakap. Perwatakan ceria Nino yang dulu seolah-olah diragut oleh seseorang. Apa yang terjadi pada Nino?

Nino terus berjalan masuk ke kelas. Seperti biasa, dia terlihat Yoru yang duduk termenung di tempatnya seperti biasa. Dengan langkah yang perlahan, Nino menghampiri Yoru. Dia hanya tercegat merenung Yoru yang masih sama kelakuannya – duduk tegak dan termenung. Tiba-tiba guru matapelajaran masuk ke kelas dan membuatkan Nino kembali ke tempatnya.

Malam itu..
            Sekali lagi Nino menerima panggilan misteri. Nombor yang sama seperti semalam. Dia terus mengangkat panggilan itu kerana dia ingin tahu siapakah sebenarnya pemanggil itu.

            “Awak ni siapa?” Sergah Nino sebaik sahaja talian itu disambung.

            “I wanna tell you something that you already know…..” kedengaran suara seorang perempuan yang sayup-sayup di talian belah sana. Nino terus memicingkan pendengarannya.

            “Please listen carefully and be quiet……” katanya lagi.

Seperti dipukau, Nino terus mendiamkan diri dan mendengar apa yang ingin dikatakan pemanggil itu lagi.

            “14 March 2011… aku berpindah ke sekolah yang bernama Jung Sang High School. Aku seperti masuk ke dunia baru kerana suasana sekolah itu sangat lain dari sekolah aku dahulu. Sedang aku mencari-cari arah, aku dilanggar kuat oleh seorang pelajar lelaki, pelanggaran itu membuatkan aku jatuh tersungkur dan lutut aku berdarah. Dia dengan baik hati membantu aku bangun dan meminta maaf padaku berlaku kali. Dia membawa aku ke bilik rawatan sekolah itu. Selepas itu kami berkenalan, dia sungguh baik padaku. Memandangkan aku pelajar baru sekolah itu, dia dengan rela hati membawa aku jalan-jalan seluruh sekolah itu. Pada masa itu, aku rasakan seperti dialah bidadari yang turun dari langit membantu aku. Itulah kali pertama aku mengenalinya…..” cerita pemanggil itu dengan panjang lebar.

Cerita itu membuatkan Nino berfikir sejenak. Dia seperti pernah melalui perkara itu pada masa lalu.

[Flashback] – Nino POV
            Aku berlari sepantas mungkin kerana sudah lambat hendak masuk ke kelas. Tetapi larianku terbantut apabila aku terlanggar seorang pelajar perempuan. Akibat langgaran itu, pelajar perempuan itu tersungkur dan lututnya berdarah.

            “Saya minta maaf. Saya tak sengaja,” ucapku.

Aku terus membantu dia bangun. Kemudian aku membawanya ke bilik rawatan untuk merawat luka itu. Setelah selesai, barulah aku menanyakan namanya.

            “Boleh saya tahu nama awak? Awak pelajar baru kan?” Tanyaku ramah. Tetapi dia hanya mendiamkan diri.

            “Tak apalah. Memandangkan awak pelajar baru, saya bawa awak pusing-pusing satu sekolah ni ye,” pelajar perempuan itu hanya mengangguk.
[End of flashback]

            “Nanti.. awak ni siapa? Kenapa…..” belum sempat Nino menghabiskan kata-katanya, talian telah pun terputus dan hanya bunyi nada kedengaran.

Nino cuba mendail nombor telefon itu semula tetapi….. Telefonnya sekali lagi berdering. Dengan pantas dia menjawabnya.

            “Hello Nino. Tengah buat apa?” Kedengaran suara Shida di hujung talian. Nino menarik nafas lega.

            “Awak Shida. Ada apa? Saya dah nak tidur tadi,” balas Nino.

            “Oh yeke. Kalau macam tu tak apalah. Esok je kita jumpa. Selamat malam.” Selepas membalas, Nino terus mematikan taliannya dan terus tidur.

Esoknya..
            “Nino, awak nampak macam tak sihat je. Kenapa? Ceritalah kat saya,”

            “Entahlah. Sejak dua menjak ni ada perkara pelik berlaku kat saya,” balas Nino sambil memegang kepalanya.

            “Perkara pelik? Apa dia?”

            “Nanti saya cerita kat awak ye,” balas Nino dan Shida hanya mengangguk. Kemudian mereka bergerak ke kelas masing-masing.

            Sebaik sahaja Nino hendak masuk ke kelasnya, Yoru sedang terpacak di muka pintu membuatkan Nino terperanjat.

            “Yoru, apa awak buat?” Tanya Nino sambil mengurut dadanya.

Yoru hanya mendiamkan diri lalu berpaling ke belakang. “Let me tell you something………” Nino terdengar satu bisikan halus.

Jantung Nino berdebar tiba-tiba dan bulu tengkuknya serta merta berdiri. Dengan pantas Nino menarik bahu Yoru bagi menghadapnya. Mereka bertentangan.

            “Awak ada cakap sesuatu ke tadi?” Tanya Nino.

Yoru hanya menggeleng seraya memandang tangan Nino yang berada di bahunya. Nino cepat-cepat menarik tangannya. Selepas itu Yoru terus berjalan dan menuju ke tempat duduknya.

Petang itu…
            Shida dan Nino mengambil salah satu restoran yang ada di Shibuya itu untuk berbual. Mereka sengaja mengambil tempat yang agak terpencil kerana mahukan privasi.

            “Cakaplah apa yang terjadi pada awak,” Tanya Shida yang sudah tidak sabar mahu tahu apa yang sebenarnya terjadi kepada Nino.

            “Entahlah. Sejak budak baru tu masuk kelas saya. Saya macam rasa sesuatu yang tak enak pasal dia. Lepas tu pulak, setiap malam mesti saya akan dapat panggilan dari nombor yang dirahsiakan. Dia bercakap perkara yang pelik,”

            “Dia cakap apa?”

            “Dia macam baca sesuatu. Dia bercerita pasal seorang perempuan ni. Perempuan ni pelajar baru kat satu sekolah, lepas tu dia jumpa sorang lelakilah. Jalan-jalan sekitar sekolah. Yang peliknya saya macam pernah tahu cerita tu. Malam tadi pula dia cerita lagi pelik,”

            Shida menatap mata Nino supaya dia teruskan.

[Flashback]
            Malam itu sekali lagi nombor yang dirahsiakan menelefon Nino. Pada mulanya Nino tidak mahu menjawabnya namun entah kenapa jarinya seakan bergerak sendiri mahu menjawab panggilan itu.

           “Listen carefully…. 16 March 2011 merupakan hari kedua aku kat sekolah tu. Tapi malangnya aku masih tidak ada kawan. Cuma dia sahaja yang sudi menjadi kawan kepada aku. Suatu hari, aku ditarik oleh beberapa pelajar perempuan ke dalam bilik air. Di situ diaorang bagi amaran dekatt aku supaya jangan dekat dengan lelaki itu. Aku tak faham apa yang mereka katakan. Salah seorang dari mereka, ketua mereka mungkin menghampiri aku dan mengaku yang lelaki ataupun kawan baik aku itu teman lelakinya dan dia tidak mahu aku mengganggu hubungan mereka. Apa yang patut aku buat? Aku Cuma ada seorang kawan je dan sekarang mereka cuba nak pisahkan aku dengan dia. Oteohke?”

Suara di talian sebelah sana terdiam. Nino terus memicing telinganya mendengar apa lagi yang hendak dikatakan oleh perempuan itu.

            “Hello?”

Tutt..tuttt..tut… Talian telah dimatikan. Nino terus meletak telefon bimbitnya sejurus duduk di birai katil memikirkan apa yang sedang terjadi.
[End of flashback]

            Shida mendengar cerita Nino dengan tekun. Sewaktu Nino menceritakan tentang beberapa orang pelajar perempuan menarik perempuan itu ke dalam tandas, jantung Shida berdetak laju. Dia seperti pernah mengalaminya. Apakah semua ini?

            “Setiap kali saya bersuara hendak bertanya, talian itu termati dan terus ‘dia’ tidak telefon saya semula,” ucap Nino mengakhiri ceritanya.

            “Siapa nama pelajar baru kelas awak tu?”

            “Haritu dia cakap nama dia Yoru,”

Mata Shida membuntang luas apabila mendengar nama itu. “Nama perempuan yang telefon awak tu?”

            “Herm.. Yo.. You.. ha! Yu nama dia. Kenapa?”

Sekali lagi mata Shida semakin membesar saat mendengar nama Yu itu. Tak mungkin! Fikirnya. “Nino, awak takkan tak kenal perempuan yang bernama Yu tu?”

            “Yu? Siapa? Kalau ikan yu tu saya tahu lah,”

            “Tak ada masa nak loyar buruklah Nino. Awak betul-betul tak ingat siapa Yu dan Yoru tu?”

            “Entahlah. Saya kenal mereka ke? Ke awak kenal Yu ke?”

Shida terdiam. Membiarkan soalan Nino tergantung di situ sahaja. Betul ke ni? Tak mungkin. Fikir Shida lagi.

*********************

Panggilan yang sama dari nombor yang sama lagi. Kali ini Nino nekad mahu mengetahui siapa sebenarnya perempuan itu. Sebaik sahaja Nino mengangkat panggilan itu, dia terus menerjah perempuan itu.

            “Hello! Siapa sebenarnya awak ni Yu?!”

            “Herm! Awak tak perlu tahu siapa saya sebab awak dah tahu siapa saya,” balas perempuan di belah sana dengan suara yang halus.

            “Awak jangan main-main dengan saya.”

Yu tidak mengendahkan amaran Nino. Dia mula bersuara.

“26 July 2011. Sekali lagi aku diberi amaran oleh sekumpulan pelajar perempuan itu kerana aku degil dan terus berkawan dengan dia. Kali ini mereka mula bertindak ganas. Seorang dari mereka iaitu ketua mereka yang member amaran itu menampar aku dengan kuat. Peritnya jangan cakaplah. Selepas menarik-narik rambutku, agaknya dia agak berpuas hati memperlakukan aku seperti itu, lalu dia keluar.

27 July, perangai dia aneh sekali. Selalunya dia akan tegur aku dulu, tapi harini dia mendiamkan diri dan seperti cuba melarikan diri dari aku. Apa yang aku buat kat dia? Bila aku tanya dia diam. Aku runsing.

29 July, barulah aku tahu sebab dia cuba menjauhkan diri dari aku. Rupanya aku dituduh oleh perempuan yang mengaku dirinya kekasih dia. Perempuan itu menuduh aku yang mengoyakkan buku latihan geografi dia dan membuatkan dia dimarahi teruk oleh cikgu matapelajarannya. Aku juga dituduh memancitkan tayar basikal dia. Belum lagi aku dituduh menulis surat yang berunsur makian kepadanya. Tapi semua tu bukan aku yang buat. BUKAN AKU!!

31 July, aku cuba menerangkan segalanya kepada dia namun dia tidak mahu melayan aku dan menganggap aku seperti budak jahat. Setiap kali dia bercakap dengan aku, tiada kelembutan yang diberikan. Semuanya kasar. Dia bukan macam dulu lagi. Kenapa dia buat aku macam ni?”

Suara itu terdiam lagi. Mungkin sudah habis membaca kot. Kali ini panjang juga yang diceritakan. Nino terdiam di birai katilnya.

“Yu… Saya rasa saya kenal awak…” ucap Nino perlahan.

Sebaik sahaja Nino bersuara, talian itu diputuskan. Nino melarutkan telefonnya ke pipi lalu jatuh ke ribanya. Dia masih termenung mengenangkan cerita perempuan itu tadi.

            “Apa semua ini?!”

***********************

            “Yoru, saya nak bercakap dengan awak sekarang,” ucap Nino.

            You hanya mendiamkan diri dan menatap Nino dengan pandangan kosong. “Kita jumpa dengan rooftop masa rehat,”

Waktu rehat di rooftop sekolah.
            “Saya nak tahu siapa awak sebenarnya,”

            “Awak tak perlu tahu,” balas Yoru sambil tersenyum sinis.

            “Awak tolonglah jangan main-mainkan saya!”

            “Bila masa kita bermain?”

            “Yu! Awak Yu kan? Yu dan Yoru orang sama kan?!” Tanya Nino sambil menggenggam kedua-dua bahu Yoru dan menatap matanya. Yoru membalas pandangan mata Nino dengan pandangan kosong.

            “Saya Yoru. Siapa Yu?”

Nino melepaskan tangannya. Dia berpaling dan membelakangkan Yoru. Dia memegang kepalanya yang sudah kusut dengan masalah ini.

            “Yoru.. tolonglah…..” Nino terhenti apabila memandang kembali ke arah Yoru. Namun Yoru sudah tiada. Tiada kesan atau bunyi yang Yoru buat kalau dia melarikan diri. Nino terus memanjangkan lehernya mencari Yoru tapi tiada.

***************

            “Awak dapat panggilan tu lagi malam tadi?”

            “Ya.” Kemudian Nino menceritakan segalanya kepada Shida. Shida hanya mendiamkan diri dan menumpukan perhatian.

            “Saya jumpa Yoru juga dan nak tahu siapa dia tapi dia hilang tiba-tiba,”

            “Awak serius pelajar tu nama dia Yoru?”

            “Ya.”

            “Mari ikut saya,”

Kemudian mereka berdua bangun dan menuju ke satu tempat. Tempat itu ialah pejabat. Shida terus menuju ke arah rak yang menempatkan fail peribadi pelajar. Dia menuju ke fail kelas Nino dan mencari satu persatu fail maklumat itu. Namun tidak terdapat pun seorang pelajar yang bernama Yoru.

            “Awak pasti nama dia Yoru?”

            “Ya,”

            “Kenapa tak ada fail maklumat dia pun?” Tanya Shida sambil terus membelek satu persatu fail maklumat murid di tangannya.

Nino berhenti dan bersandar di dinding. “Tak mungkin,”

            Sementara Ninno sedang berputus asa, Shida terus mencari. Dia mencari kesemua fail peribadi pelajar di setiap tingkatan. Akhirnya…

            “Nino! Ni..” Shida menghulurkan sebuah fail kepada Nino. Dengan pantas Nino mencapai fail itu. Terbuntang mananya melihat nama dan gambar pelajar yang tertera di fail itu.

Malam itu
            Sekali lagi Nino mendapat panggilan yang sama. Kali ini dia membawa Shida bersamanya. Dia mahu menyelesaikan segalanya pada malam itu. Nino menjawab panggilan itu dan Shida hanya duduk diam dan memasang telinganya.

            “Let’s continue our conversation,” ucap Yu perlahan dan halus.

            “Nanti dulu Yoru. Saya tahu awak Yoru. Siapa awak sebenarnya?” Nino terus menyergah Yu.

            Talian di sebelah sana terdiam. Hanya desiran nafas sahaja yang kedengaran.

            “Nama sebenar awak Yoru Okino kan? Awak pelajar baru kelas saya. Saya pernah kenal awak sebelum ini.” Ucap Nino.

            “Ya, sayalah Yoru. Hehm! Tak. Awak tak pernah kenal saya sebelum ni dan saya pun tak pernah jumpa awak sebelum ni,”

            “Awak jangan nak berdalih Yoru,”

            “Nampaknya tak perlu lagi saya ceritakan pada awak. Awak dah nampak fail maklumat peribadi saya kan, jadi awak pergi sahaja ke alamat yang tertera di situ,” ucapnya seraya mematikan talian.

            Nino cuba mendail nombor telefon itu semula. Tapi………..

            “Nombor yang anda dail tiada dalam perkhidmatan….” Kedengaran suara operator.

            “Tiada dalam perkhidmatan?” Nino dan Shida berpandangan sesama sendiri.

Tiba-tiba desiran angin yang kuat masuk melalu tingkap bilik Nino. Nino dan Shida menahan kesejukan akibat terkena angin itu. Rasa seram turut menyelubungi mereka.

            “Mari,” ucap Nino lalu bangun. Dia mencapai fail peribadi Yoru yang sememangnya mereka curi di pejabat siang tadi.

            “Nak pergi mana?”

Di sebuah rumah yang agak usang
            Nino masuk ke dalam rumah itu. Apabila pintu dibuka, berkeriut bunyinya. Dan suasana dalam rumah itu sangat suram dan dipenuhi dengan sawang menandakan sudah lama rumah ini ditinggalkan. Keadaan rumah itu juga seperti kesan kebakaran.

            “Tempat apa ni Nino?” Tanya Shida yang ketakutan sambil memaut lengan Nino.

Mata Nino melilau memandang ke seluruh rumah itu. Dia tidak mendapat apa-apa. Kemudian dia melangkah pula ke tingkat dua rumah itu. Apabila anak tangga dipijak, berkeriut juga bunyi. Kini, Nino berada di dalam sebuah bilik. Anehnya, bilik itu seperti dijaga dengan rapi oleh seseorang.

            “Ada orang tinggal dekat sini,” bisik Nino kepada Shida.

            Shida mengangguk sambil matanya terus meliar mencari kalau-kalau ada kelibat orang yang kelihatan.

            “Yoru! Yoru! Keluarlah!!” Panggil Nino dengan kuat. Namun tiada satu bunyi pun yang keluar.

            “Yoru..”

“ARGH!!!” Shida menjerit kerana secara tiba-tiba dan entah dari mana datang sebuah buku seperti diary jatuh di hadapan mereka.

Nino terus sahaja mencapai diary itu dan terus menyelak muka suratnya satu persatu. Nino tekun membacanya sehingga mukanya berkerut.

“Apa ni? Kenapa semua tulisan dekat sini sama dengan apa yang Yoru ceritakan pada saya melalui telefon?” Tanya Nino pada dirinya sambil terus menyelak helaian buku itu.

Tiba-tiba sehelai gambar jatuh dari buku itu. Nino mengambilnya dan sungguh terkejut melihat gambar itu. Shida turut terkejut apabila melihat gambar itu. Gambar itu ialah gambar Nino dan Yu yang diambil dahulu. Gambar mereka berdua yang agak akward bersama. Nino membiarkan gambar itu di ribanya dan terus menyelak helaian diary itu.

“Tak ada tarikh dan hari…….. Aku tak tahu kenapa Shida buat aku macam ni? Sebenarnya apa salah aku? Aku Cuma ingin berkawan dengan Nino memandangkan orang lain tidak mahu berkawan dengan aku. Tapi sekarang ni perangai Nino dah berubah terhadapa aku. Dia dah mula menjauhkan dirinya pada aku. Aku…….” Tulisan itu tidak habisa dan tergantung.

Shida dan Nino memandang sesama mereka. Kenapa nama mereka turut berada dalam diary itu? Siapa Yoru? Dan siapa Yu?

“Kenapa nama awak berdua ada dalam diary itu?” Tanya satu suara.

Nino dan Shida terkejut dengan kemunculan satu lembaga yang berpakaian hitam tetapi kulitnya cerah sedang berdiri merenung mereka.

“Yoru?”

“Ini ialah diary kakak saya. Awak berdua kenal kakak saya,” ucap Yoru sambil mencapai diary itu.

“Kakak awak?”

“Ya. Yu Okino, kakak kembar saya. Kami kembar seiras. Dia pernah bersekolah sama dengan awak berdua 5 tahun lalu. Dia tak ada kawan dekat sekolah. Semua yang berlaku di sekolah akan diluahkan pada diarynya memandang dia tiada kawan mahupun keluarga untuk meluahkannya,” terang Yoru dengan tenang.

“Wait! Saya tak faham! Apa semua ni?!” Tanya Shida yang takut-takut berani.

“Saya kenal Yu. Dia adalah pelajar baru kelas saya dan dia tak ada kawan dari mula dia masuk ke sekolah tu. Tapi beberapa bulan lepas tu banyak cerita tak baik yang saya dengar tentang dia. Saya mudah percaya dengan kata-kata pelajar lain jadi saya menjauhkan diri daripada dia. Tapi saya tak sangka yang awaklah dalang semua ni Shida. Kenapa?” kata Nino sambil memandang Shida.

Shida menggenggam erat tangannya. “Saya buat semua ini demi awak Nino. Saya tak nak kehilangan awak dan saya takut Yu akan merampas awak dari saya. Saya dah bagi amaran pada dia supaya jauhkan diri daripada awak tapi dia degil sebab tu lah saya buat macam-macam kat dia,” luah Shida sambil menangis.

“Diam!” Kata Yoru sambil mengunjukkan tangannya pada Shida. Serta-merta Shida terdiam seperti ada sesuatu yang menyekat suaranya. Lalu dengan menggunakan kuasa telekinasisnya dia mengangkat Shida dan diletakkan di tepi dinding. Kemudian dia menghampiri Nino yang terkaku.

“Kenapa awak tak pernah percayakan kakak saya? Awak tak pernah fikirkan perasaan dia! Awak tahu tak yang dia dah tak ada keluarga lagi?! Dia Cuma mengharapkan awak seorang sahaja. Dan yang paling penting awak tahu tak yang kakak saya ada penyakit?! HUH?!!” Yoru mula dikuasai emosi.

Nino menelan air liurnya sendiri mendengar kata-kata Yoru itu. “Yu sakit? Dia sakit apa?”

“Sekarang baru nak Tanya?!” Yoru meninggikan suaranya.

Yoru cuba menyerang Nino tetapi dia ditahan oleh satu kuasa lain dari belakang. Dengan serta-merta dia menoleh kebelakang dan mendapati seseorang yang menahannya.

“Yu?” Nino memicingkan anak matanya untuk melihat dalam samar-samar.

Ya. Perempuan itulah Yu. Dia hanya memberikan senyuman nipis kepada Nino lalu menumpukan perhatian kepada Yoru yang tercatuk di hadapannya.

            “Yoru, kakak tak pernah suruh adik balas dendam. Kenapa adik buat macam ni?” Tanya Yu dengan lembut.

            “Kakak, dia orangkan suka sakitkan hati kakak. Padahal kakak tak buat apa-apa pun dekat dia orang. Adik sakit hati tengok kakak sedih,”

            “Kakak tahu. Kakak sebenarnya memang tak layak untuk berkawan dengan mereka. Tapi kakak perlukan seseorang untuk uruskan pengebumian kakak. Jadi kakak Cuma nak berkawan dengan mereka dan…….. Shida, saya tak ada niat nak rampas Nino dari awak,” ucap Yu perlahan.

            Shida yang terdiam di tepi dinding itu hanya mampu mengalirkan air mata. Nino pula hanya termenung tidak percaya apa yang dikatakan oleh Yu dan Yoru.

            “Tapi sebenarnya….. saya tak dapat tahan perasaan saya terhadap awak Nino,” kata Yu lagi lalu mendekati Nino.

            “Saya sebenarnya sukakan awak. Itulah perkara yang saya hendak beritahu awak sebelum saya mati. Tapi saya tahu yang awak bukan milik saya tapi milik Shida. Jadi tak mengapalah. Awak nampaknya bahagia dengan Shida jadi saya lepaskan awak sebab saya Cuma nak tengok orang yang saya sayang gembira sahaja,”ucap Yu ikhlas.

            “Saya minta maaf…….” Itu sahaja yang terluah dari mulut Nino.

            “Saya dah maafkan awak dan Shida….” Ucap Yu sambil tersenyum.

            “Saya perlu balik ke tempat saya. Jadi, saya pergi dulu ya. Semoga awak bahagia dengan Shida,” ucap Yu. Sebelum dia melangkah pergi, dia meleraikan ikatan ilusi yang dibuat oleh Yoru kepada Shida. Shida dapat bersuara semula.

            “Mari adik, kita kembali ke tempat kita,” ucap Yu sambil memandang Yoru. Yoru hanya mengangguk dan mengikut langkah Yu.

            Nino cuba menghalang Yu tetapi dia tidak terdaya dan hanya mampu melihat Yu dan Yoru menghilang dari situ seperti angin. Shida pula semakin lemah dan terus tak sedarkan diri.

**********************

            Suara orang-orang yang kecoh membuatkan Nino membuka matanya. Tetapi dia segera menghalang mukanya dengan tapak tangan kerana terkena sinaran matahari yang terang. Dia beralih pula di ribanya, Shida sedang terbaring di situ. Beberapa saat kemudian, Shida membuka mata dan duduk berhadapan dengan Nino.

            “Saya dah jumpa mereka!” Jerit seseorang. Nino dan Shida segera memandang ke arah suara itu dan mendapati seorang polis lelaki yang lengkap berpakaian uniform.

            Kemudian, beberapa orang polis turut sampai di situ diikuti dengan pengetua dan ibu bapa Nino dan Shida.

            “Macam mana kamu berdua boleh sampai di sini?” Tanya pengetua.

Nino memegang kepalanya. “Malam tadi…..” dia cuba mengingat sesuatu.

            Semua orang berpandangan. “Malam tadi?”

            “Ya. Malam tadi kami ke sini untuk berjumpa dengan Yoru tapi lepas tu……….”

            “Kamu berdua hilang. Herm… sudah seminggu kamu berdua hilang sebab tu kami semua mencari kamu berdua.” Terang Inspektor polis.

            “Seminggu? Tak mungkin.. baru semalam kami sampai sini…..” ucap Nino sambil memandang Shida. Shida mengangguk mengiyakan kata-kata Nino.

            “Tak mengapalah. Janji kamu berdua selamat,” ucap ibu kepada Shida sambil mengusap lembut bahu Shida.

            “Mari balik,” ucap bapa Nino pula sambil membantu anaknya bangun.

****************

            “Pengetua, kami Cuma nak tahu apa sebenarnya yang terjadi pada Yu dan Yoru?” Nino terus merayu kepada pengetua.

            “Keluarga Yu mati disebabkan kebakaran yang berlaku di rumah mereka. Sejak itu Yoru tiada sesiapa. Lebih menyedihkan ialah dia menghidap penyakit barah otak. Setahun lepas itu, dia pula meninggal sebab penyakitnya,” terang pengetua.

            Shida dan Nino terdiam mendengar kata-kata pengetua itu. “Jadi rumah tu?”

            “Sebenarnya rumah itu dah lama ditinggalkan sejak ibu bapa mereka meninggal dunia dan tiada siapa yang tinggal di situ. Lagi pun rumah tu dah rosak teruk dan tak dapat nak dibaiki lagi,”

            “Tapi da satu bilik tu bersih pengetua,”

            “Bilik yang kami jumpa kamu tu ke? Takkan awak tak sedar yang bilik itu pun sama seperti bilik-bilik yang lain?”

Shida dan Nino sekali lagi berpandangan. “Nanti cikgu, macam mana pulak dengan Yoru yang berpindah ke kelas saya tu? Dia masih hidup cikgu!”

            “Sebenarnya tak ada seorang pelajar pun yang baru pindah kesekolah ini apatah lagi ke kelas kamu dan seorang perempuan,”

            “Biar betul?!” Nino menelan air liurnya.

            “Ya. Kalau kamu berdua tak percaya, saya boleh tunjukkan rekod kemasukan pelajar di sekolah ini,”

            “Tak apalah cikgu. Terima kasih,” ucap Nino lalu bangun dan menunduk hormat kepada pengetua. Begitu juga dengan Shida.

***************

Di tanah perkuburan..
            Nino mengusap kepala batu nisan itu dengan lembut. Ia merupakan kubur Yu yang mati setahun yang lepas. Dia diberitahu tentang kubur itu oleh seorang saudara jauh Yu. Jadi Nino dan Shida sengaja pergi melawat untuk memberi penghormatan terakhir kepadanya.

            “Semoga awak bahagia di sana Yu. Dan maafkan kami berdua,” ucap Nino perlahan sambil mengusap batu nisan Yu.

            Kemudian mereka berdua bangun dan meninggalkan kawasan perkuburan itu. Mereka melangkah pergi dengan tenang.

            “Terima kasih…….” Ucap Yu yang berada di sebelah kuburnya. Dia lengkap berpakain putih dan tersenyum kepada Shida dan Nino. Lama-kelamaan, dia pun mula hilang.


THE END!!

No comments: