There Is No Tomorrow ~ CHAPTER 16



            Perlahan-lahan Seung Hwa membuka matanya. Pandangannya masih kabur, tidak lama kemudian pandangannya jelas dan melihat seorang perempuan sedang duduk di birai katil sambil merenungnya dan seorang lelaki yang juga merenungnya dengan sepucuk pistol yang dihalakan kepadanya. Dia tidak ingat dia berada di mana sekarang dan siapa dua orang ini?

            “Leo, tolong jatuhkan pistol tu,” pinta Jin Ah tanpa menoleh ke arah Leo. Perlahan-lahan Leo menjatuhkan tangannya.

            “Leo..?” Seung Hwa meraba perutnya yang berbalut. Belakangnya terasa berdenyut-denyut lagi tetapi dia masih tidak ingat dia di mana dan mengapa jadi begitu. Perkara pertama yang dia ingat ialah Hongbin. Di mana Hongbin? Kenapa Hongbin tiada di sisinya? Dia mula menggelabah.

            Seung Hwa bangun dan menoleh ke kiri dan ke kanan. Dia tidak menghiraukan belakangnya yang sedang berdenyut-denyut itu. Melihat Seung Hwa mula bergerak, Leo mengangkat pistolnya semula.

            “Kenapa, awak?” Tanya Jin Ah lembut.

            “Hongbin oppa mana? Hongbin oppa!!” Seung Hwa mahu turun dari katil itu, tetapi dihalang keras oleh Jin Ah.

            “Awak tak boleh banyak bergerak. Awak masih sakit. Baringlah,” kata Jin Ah sambil menolak badan Seung Hwa supaya berbaring semula.

            “Hongbin oppa mana?!”

            Jin Ah mendiamkan diri. Dia tidak tahu bagaimana mahu memberitahu gadis itu tentang lelaki yang dia sendiri tak kenal.

            “Jadi nama dia Hongbin…” ucap Leo.

            Jin Ah dan Seung Hwa memandang serentak ke arah Leo. “Kau kenal dia? Dia dekat mana? Panggil dia, aku nak jumpa dia!” Pinta Seung Hwa.

            “Kau ni sama macam Jin Ah. Tengah sakit pun banyak soalan yang kau tanya,” Leo mencebik.

            Jin Ah menjeling ke arah Leo. Seung Hwa pula menundukkan pandangannya. “Mana Hongbin oppa? Kenapa dia tinggalkan aku?” Seung Hwa mula menangis. Daripada setitik air matanya yang jatuh, akhirnya air mata itu semakin deras membasahi pipinya.

            Melihat Seung Hwa menangis, tanpa teragak-agak Jin Ah terus memeluk Seung Hwa dengan erat. Seung Hwa masih menangis, dia menjatuhkan dahinya di bahu Jin Ah dan menangis teresak-esak.

            “Uljimayo.. Nanti kita cari Hongbin awak ye,” pujuk Jin Ah.

            Seung Hwa meleraikan pelukan. “Kau tahu ke kat mana Hongbin? Kejap. Macam mana aku boleh ada dekat sini? Apa dah terjadi dekat aku?” Tanya Seung Hwa bertubi-tubi. Pening juga kepala Jin Ah, nak jawab soalan yang mana satu dulu?

            Jin Ah menyapu air mata yang masih mengalir di pipi Seung Hwa. “Awak tak ingat? Awak yang selamatkan nyawa saya dari kena tembak tempoh hari. Awak kena tembak jadi saya bawa awak ke sini untuk rawat awak. Terima kasih sebab selamatkan saya,” terang Jin Ah.

            Agak lama Seung Hwa mendiamkan diri. Lama-kelamaan barulah dia ingat peristiwa itu. Dia sedang menunggu Hongbin yang pergi ke tandas. Tiba-tiba seseorang nak tempat Jin Ah jadi, dia cuba untuk menolak sahaja tapi malangnya dia yang terkena peluru itu.

            “Saya nak Hongbin… Hongbin dekat mana?” Rengek Seung Hwa seperti anak kecil yang kehilangan ibunya.

            “Saya tak tahu. Nanti kita sama-sama cari Hongbin awak ye. Tapi lepas awak sembuhlah, okay?” Pujuk Jin Ah sambil menguap rambut Seung Hwa ke belakang. Air matanya juga sudah disapu beberapa kali sehingga Seung Hwa berhenti menangis.

            Leo yang menjadi pemerhati sejak tadi rasa terharu pula melihat layanan Jin Ah terhadap Seung Hwa. Melihat keadaan Seung Hwa pun dia berasa simpati. Sayang betul dia dengan lelaki itu.

            “Jin Ah, boleh keluar kejap? Aku nak bercakap dengan Seung Hwa,” pinta Leo tiba-tiba.

            Jin Ah dan Seung Hwa memandang Leo serentak.  “Leo, buat masa sekarang tak sesuai lagi. Dia masih tak stabil. Bagi dia masa boleh?” Kata Jin Ah lembut.

            Seung Hwa memandang Jin Ah dan Leo bergilir-gilir. Dia orang cakap apa ni? Hmm.. “Apa yang awak nak cakap?” Tanya Seung Hwa.

            Jin Ah dan Leo pula memandang Seng Hwa dengan serentak. Kemudian pandangan Leo teralih kepada Jin Ah. Perlahan-lahan Jin Ah mengangguk dan melangkah keluar dari bilik itu. Setelah Jin Ah keluar, Leo menghampiri Seung Hwa.

            “Kau bekerja atas arahan siapa?” Soal Leo.

            Seung Hwa tercengang. Lelaki itu tahu apa kerjanya selama ini? “Apa maksud kau?”

            “Kau dengan lelaki yang bernama Hongbin tu pun penembak tepat dan pembunuh upahankan? Jawab soalan aku sebelum kau tanya soalan pula,”

            Berkerut dahi Seung Hwa mendengar soalan Leo. Namun perlahan-lahan dia mengangguk. “Kami bekerja di bawah arahan Alexander,”

            “Siapa Alexander?”

            “Aku tak kenal dia sangat. Tapi yang aku tahu dia ahli korporat dekat Amerika tu,”

            “Jadi kau bukan orang suruhan James?”

            Seung Hwa mengangkat wajahnya. “Siapa James?”

            “Kau tak kenal?” Seung Hwa menggeleng.

            Leo mengangguk. Nampaknya perempuan ini bukan musuh dan mereka berdua tidak ada kena-mengena dengan dirinya.

            “Aku bukan penembak tepat tapi Hongbin oppa je,”

            “Aku tahu. Aku pernah nampak dia,”

            Sekali lagi Seung Hwa mengangkat wajahnya memandang Leo. “Jadi, kau lelaki yang aku nampak tempoh hari. Aku ingat kau musuh kami,”

            “Ha! Aku pun berfikir perkara yang sama,”

            “Jadi, mana Hongbin oppa?” Tanya Seung Hwa yang lari dari topic.

            “Mana aku tau dia dekat mana,”

            “Kau tak sembunyikan dia?”

            “Untuk apa?”

            Seung Hwa mengangguk. Kemudian Leo melangkah keluar dari bilik itu. Sekali lagi dia terserempak dengan Jin Ah. Dia mencuri dengar lagi sekalilah tu. Tak mengapalah. Dia keluar dari rumah tersebut meninggalkan Jin Ah dan Seung Hwa di rumah. Mungkin dia boleh berjumpa dengan Hongbin. Mana tahu.

******************************************************************************

            Peristiwa 40 tahun dahulu di mana dia menyelesaikan satu kes yang berkaitan dengan seorang lelaki Inggeris dan seorang lelaki kacukan Inggeris-Korea datang di dalam mimpinya. Dalam mimpi itu, dua orang lelaki itu mengancam bunuh kepadanya. Kenapa mereka datang? Nak balas dendam ke? Hah! Mungkin…

            Shin Dong Wook turun dari katilnya menuju ke telefon rumah seraya mendail balai polis tempat dia bekerja dahulu. Agak lama dia berbual akhirnya dia mengatur temu janji dengan Chief Superintendant General Kim Jae Joong. Dia terus bergerak menuju ke balai polis tersebut dan masuk ke pejabat Kim Jae Joong.

            “Kenapa tiba-tiba Chief Shin nak tengok semua kes ni semula?”

            “Lee Jae Hwan dan Jung Yong Hwa. Lee Jae Hwan dan isterinya disyaki mengedar dadah dan dihukum gantung. Jung Yong Hwa pula, dia dan keluarganya dibunuh di rumahnya sendiri,”

            “So?” Kim Jae Joong mengangkat kening.

            “Aku rasa ada yang tak kena dengan mereka da nada dalang disebalik kes ni, Jaejoong. Aku kenal sangat dengan dua sahabat baik aku terutama sekali Jaehwan. Aku kenal dia dari sekolah rendah lagi sampailah 40 tahun dahulu. Dia tak pernah buat kerja macam tu. Yonghwa pula, dia dibunuh dan pembunuh keluarganya tidak berjaya dikesan. Aku kasihan dengan mereka. Aku pasti akan menuntut bela atas kematian dia orang sebab akulah punca semua ni. Isteri aku turut mati, sebab aku.” Bentak Shin Dong Wook. Wajahnya berubah sayu dengan perasaan bersalah yang menebal.

            “Sabar Shin. Jadi, apa yang kau nak buat sekarang?”

            “Aku tak buka semula kes ni tapi aku akan buka kes baru. Dan kes itu akan membuka mata masyarakat tentang Jaehwan. Dia dan isterinya tak seteruk tu. Aku pasti akan tangkap pembunuh sebenar mereka berdua,”

            “Kau ada syak sesiapa?”

            “James dan Alexander,”

            Kim Jae Joong terdiam. Dia juga pernah dengar dua nama itu. Suatu ketika dulu Shin Dong Wook ada menyelesaikan kes mereka berdua sehingga mereka dianggap muflis. Mungkin mereka berdua berdendam dengan Shin Dong Wook.

            “Kau nak mula dari mana?”

            Agak lama Shin Dong Wook mendiamkan diri. Beberapa minit kemudian dia mengangkat wajah dan merenung Jaejoong.

            “Kau ingatkan yang isteri Jaehwan mengandung dan dia meninggal masa melahirkan anak. Mana anak tu sekarang?” Tanya Shin Dong Wook.

            “Sekejap,”

            Kim Jae Joong menyemak semua fail yang ada di rak failnya. Dia menyelak satu-persatu fail itu sementara Shin Dong Wook sabar menunggu. Tidak lama kemudian Jaejoong kembali kepada Shin Dong Wook.

            “Anak itu diserahkan kepada jabatan kebajikan Korea. Kalau ikutkan sekarang umur budak tu dah 30 tahun,”

            “Lelaki atau perempuan?”

            “Lelaki,”

            “Baiklah,”

            Shin Dong Wook terus sahaja bangun dari kerusi dan mula menapak menuju ke pintu pejabat itu. Langkah terhenti apabila namanya dipanggil oleh Jaejoong.

            “Kau nak cari dia dekat mana? Aku rasa dia tak ada lagi dekat rumah kebajikan tu sebab mesti dia dah kerja dan keluar dari situ,”

            “Jadi, kat mana aku nak cari dia?” Keluh Shin Dong Wook.

            Kim Jae Joong hanya menggeleng. Shin Dong Wook mengeluh kemudian melangkah keluar dari pejabat itu setelah mengucapkan terima kasih.



HONGBIN melangkah longlai sambil kepalanya kadang-kadang menoleh ke sekeliling. Saat ini dia teringatkan Seung Hwa. Apabila teringatkan Seung Hwa, dia terus melajukan langkahnya menuju ke kedai ais krim Molly’s Pops kegemaran Seung Hwa. Dia melangkah masuk ke dalam kedai itu dengan riak muka yang kosong jadi dia hanya mengambil tempat di sebuah meja kecil yang tersedia.

            Tidak lama kemudian, masuk seorang lelaki separuh umur juga dengan muka kusam. Hongbin tidak habis memerhatikan lelaki itu dari dia masuk, sehinggalah dia memesan ais krim kepada wanita yang bekerja di situ.

            “Chief Shin Dong Wook?” Soal Shin Hye.

            “Tak payahlah panggil saya dengan pangkat tu lagi. Saya dah letak jawatan pun. Panggil saya Dong Wook je,” ucap Shin Dong Wook.

            Shin Hye hanya mengangguk perlahan. Kasihan dengan kawan lamanya itu. Pada pandangannya, Shin Dong Wook nampak lebih tua dari umurnya. Mungkin disebabkan masalah keluarganya dia jadi begitu.

            “Jadi, nak ais krim apa?”

            “Apa perisa ais krim kegemaran Jin Ah dan Sunny?” Tanya Shin Dong Wook tiba-tiba. Dia tahu yang dua puterinya gemar makan ais krim di kedai tersebut sejak dahulu lagi.

            Shin Hye tersenyum hambar. “Jin Ah suka perisa strawberry wine dan Sunny pula chocolate mint,” terang Shin Hye.

            Agak lama dia diam kemudian dia mengangkat wajahnya. “Haritu, ada seorang perempuan yang suka ais krim perisa yang sama dengan Sunny. Awak tahu, pandangan mata dan aura dia sama macam Sunny. Dia datang dengan seorang lelaki…….” Tiba-tiba mata Shin Hye tertancap kepada Hongbin yang sedang termenung jauh di satu sudut kedai itu. Shin Dong Wook turut melarikan pandangannya kepada Hongbin.

            “Dengan lelaki tulah perempuan tu datang,”

            Tanpa berkata apa-apa, Shin Dong Wook melangkah menghampiri Hongbin yang tidak sedar akan kehadirannya. Sebenarnya, sejak tadi Hongbin mencuri dengar perbualan mereka tetapi dia sengaja buat-buat termenung jauh supaya tidak dikesan. Shin Dong Wook berdiri di hadapan lelaki itu.

            “Boleh kita berbual sebentar?”

            Hongbin melarikan pandangannya kepada Shin Dong Wook. Agak lama dia merenung lelaki itu kemudian dia berdiri dan masih memandang Dong Wook. Mengikut ekor matanya, dia menyuruh Shin Dong Wook mengikutnya. Mungkin ke tempat yang lebih privasi. Shin Dong Wook tidak pula membantah dan hanya mengikut langkah Hongbin keluar dari kedai tersebut.

*****************************************************************************

            Seung Hwa menepis mangkuk bubur yang dihulurkan oleh Jin Ah. Jin Ah terkilan dengan perbuatan Seung Hwa tetapi dia cuba untuk tersenyum. Sudah banyak kali dia memujuk Seung Hwa untuk makan tetapi Seung Hwa tak makan dek pujuk. Oleh kerana didesak banyak kali, Seung Hwa jadi marah lalu menepis sudu yang dihulurkan oleh Jin Ah tetapi tak sangka pula tangannya turut terkena mangkuk bubur itu. Leo yang menjadi pemerhati hanya mencebik melihat perempuan itu. Terbit rasa kasihan pula pada Jin Ah yang terpaksa mengemas kaca yang berterabur di lantai.

            “Biar aku kemas,” ucap Leo yang sudah pun menyamai parasnya dengan Jin Ah.

            “Tak apalah. Biar saya buat,”

            Leo menjeling Jin Ah. Bukan untuk marah tetapi supaya Jin Ah mendengar kata-katanya. Jin Ah agak gerun dengan mata Leo yang tajam itu lalu dia mengangguk dan bangun. Dia duduk di atas katil sebelah Seung Hwa.

            “Seung Hwa, awak kena makan,”

            “Tak nak. Aku nak Hongbin,”

            Jin Ah mengeluh. “Nanti kita akan cari Hongbin awak tu. Saya janji, tapi lepas awak betul-betul sembuh. Tapi kalau awak tak makan, macam mana nak cepat sembuh?” Pujuk Jin Ah dalam nada lembut.

            Seung Hwa merenung Jin Ah lama. “Kenapa kau risau pasal aku?”

            “Sebab awak pernah selamatkan nyawa saya. Dengan cara menjaga awak sampai sembuh je cara untuk saya berterima kasih….” Jin Ah terhenti.

            “Atau mungkin, awaklah orang yang saya cari selama ni,” sambung Jin Ah.

            “Kenapa kau cari aku pula?” Sesekali dia menjeling ke arah Leo yang masih memandangnya dengan pandangan yang berhati-hati. Mungkin lelaki itu masih menganggapnya ancaman atau musuh. Lantaklah. Kisah pula aku.

            “Entah. Sebenarnya, saya cari kakak yang saya yang hilang 15 tahun dahulu. Walaupun tiada sesiapa yang bagitahu sama ada dia masih hidup ataupun sebaliknya, saya tetap yakin yang dia masih hidup sebab tu saya tak pernah putus asa untuk cari dia,” cerita Jin Ah.

            Seung Hwa mengangguk perlahan. “Kau sayang kakak kau?”

            “Mestilah. Kami memang rapat masa kecil. Walaupun umur kami beza setahun tapi kami dah macam kembar. Kami selalu juga bergaduh, boleh kata kalau sehari tak bergaduh, tak sah hidup. Tiap-tiap hari saya sakitkan hati dan tiap-tiap hari dia sakitkan hati saya tapi saya sayang dia sangat. Sebab saya tahu dia pun sayang saya sangat. Lagipun dia je satu-satunya adik beradik yang saya dan dia sangat memahami saya,” cerita Jin Ah lagi. Matanya sudah bergenang. Tunggu masa untuk air matanya mengalir sahaja.

            Seung Hwa merenung Jin Ah dengan pandangan kosong. “Aku pun rasa yang aku ada seorang adik. Tapi aku tak ingat siapa dia. Mungkin perasaan aku je kot,”

            Jin Ah mengangkat wajahnya. Dia tersenyum. “Mungkin saya adalah adik awak?” Soalan cepumas yang tak masuk akal dari Jin Ah. Memang itu sahaja yang difikirkan sekarang.

            “Tak…” Seung Hwa menggeleng. “Aku Cuma nak Hongbin oppa je sekarang…” Lain yang ditanya, lain yang dia jawab.


            Jawapan Seung Hwa mengecewakan Jin Ah. Walaupun begitu, dia masih cuba tersenyum walaupun hambar. Mungkin Seung Hwa bukan kakak yang dia cari selama ini. Dia tak ada kena mengena dengan dirinya. Jin Ah mengeluh. Seung Hwa termenung sambil memandang terus ke luar melalui tingkap bilik itu. Fikirannya kosong dan yang hanya dia fikir ialah Hongbin. Dekat mana lelaki itu sekarang?


No comments: